Köpvillkor / Terms & conditions

Företagsinformation

Företagsnamn: Style by Caroline AB

Adress: Gruvvägen 1, 93931 Malå, Sverige

Orgnr: 559069-7834

E-post: hello@stylebyc.se


1. Beställningsinformation / Avtal om köp

När du har lagt en beställning skickas en bekräftelse till den e-postadress du uppgav vid beställningen, i orderbekräftelsen finns all information kring din order. Om det är något som inte stämmer kontakta mig direkt via kontaktformuläret. 

Genom att lägga en order accepterar du SBC:s villkor, som du kan läsa om på denna sida, och avtal om köp upprättas. Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande för att lägga en beställning.

2. Leveranser/frakt

Eftersom alla produkter tillverkas efter din beställning så ligger leveranstiden på ca 2-5 veckor beroende på om ditt färgval finns på lager  (med reservation för restorder hos leverantör). Alla beställningar skickas med Postnord och normala leveranstider är 2-5 arbetsdagar efter det att produkten är tillverkad och inlämnad hos postombud.

Om varan du har beställt finns färdig och hemma på lager så skickas den inom 1-3 dagar. 

Maila mig gärna om det är ngn speciell vara/färg du undrar om den finns på lager. 

Om det blir förseningar i din leverans (utöver leveranstiderna du kan läsa om ovan) så kontaktar jag dig angående detta, du som kund har då rätt att häva köpet. 

Om det skulle vara så att din produkt är skickad men att den inte dyker upp inom 2-7 dagar efter att den är skickad, vänligen kontakta mig via kontaktformuläret.

SBC förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning till kund gällande förseningar och borttappade leveranser  som beror på att leverantör eller speditör inte kan fullfölja sina åtaganden till oss.


Shipping outside Sweden (EU)

When a package is shipped internationally , it may be subject to import taxes, custom duties and/or fees imposed by the destination country. These charges will typically be due once the shipped goods arrive at the country of the destination and SBC does not have any responsibility on these additional charges that may apply. Custom duty is not applied on gods sold within the EU

If any of these additional costs may apply it is the buyer that pays for them.


Leveransmetoder:

- Postnord (alla paket skickas med Postnord)

- Avhämtning i min fysiska butik i Malå (du blir kontaktad när din order är klar för upphämtning)

Köparen står alltid för frakten som baseras på varans vikt. Alla paket skickas som spårbart och du får ett försändelse-id så att du kan följa ditt paket.


3. Priser

Priserna som anges i webshopen är i SEK (svenska kronor) och inklusive 25% moms. Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras. 

SBC reserverar sig för prisändringar orsakat av ändringar från leverantör, feltryck i prislista samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information. SBC förbehåller sig rätten att justera priset.



4. Betalning

SBC erbjuder betalning via Klarna checkout & Stripe kortbetalning

Klarna Checkout:
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.


5. Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos SBC behöver du uppge vissa personuppgifter. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt personuppgiftslagen (PUL) rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part.


6. Retur/Ångerrätt/Reklamation/Byten

Retur och reklamation SBC:s stickade produkter
Merinoullen som jag använder är ospunnen ull vilket gör att de tunna  trådarna kan gå av när man lyfter och använder produkten. Detta räknas EJ som produktionsfel och kan inte åberopas vid reklamation. Desamma gäller också vid uppkomst av noppor, då detta är vanligt vid användning av ullprodukter. 

Läs mer under fliken Skötselråd hur du bäst tar hand om din vara.

Eftersom SBC:s produkter är tillverkade för hand kan form och storlek variera, storlekarna som anges är ungefärliga.

Färgåtergivning på skärm och verklighet kan skilja sig beroende på upplösning och färg på olika skärmar.
Är du osäker på färgen finns möjlighet att skicka färgprov med posten.


6.1 Ångerätt och retur.

När du handlar hos SBC har du som kund 14 dagars ångerätt enligt distansavtalslagen, ångerfristen börjar löpa från den dag du har mottagit varan. 

Vill du utnyttja din ångerrätt meddelar du SBC om detta via mail, hello@stylebyc.se. I mailet ska ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer samt vilken vara du vill returnera framgå tydligt. 

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter att du tagit emot varan returnera den till SBC.

Du som kund står för returfrakt och ansvarar för varan under returen. Varan ska i oanvänt skick och väl packad, gärna i orginalförpackning. Lämna in paketet på närmaste paketinlämning, När jag har mottagit varan och granskat den återbetalas pengarna som du betalat för varan.  SBC förbehåller sig rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen vid använd eller skadad produkt. 

Vill du byta en vara så gör du en retur (se ovan) och lägger sedan en ny beställning.

Returer skickas till:

Style by Caroline AB

Gruvvägen 1

93931 Malå

 Ångerrätten gäller ej för varor/produkter som är specialbeställda eller specialtillverkade för dig som kund.


6.2 Reklamation
Om din vara är skadad, defekt eller felexpedierad, vänligen kontakta SBC via kontaktformuläret omedelbart så att vi kan åtgärda felet. Felaktig eller skadad vara ska reklameras senast inom 3 dagar efter mottagandet. I mailet skriver du ditt namn, anledning till reklamationen samt bifogar bild, både på varan du önskar reklamera samt på emballaget. Vid retur av en reklamerad vara står SBC givetvis för frakten och eventuell ersättningsleverans av en ny vara. Varan ska återsändas väl emballerad och i sin originalförpackning. Så snart vi mottagit varan för granskning försöker vi lösa det på bästa sätt för dig. Observera att vi ibland behöver kontakta vår leverantör för vidare instruktioner. SBC tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt.

Merinoullen som jag använder är ospunnen ull vilket gör att de tunna  trådarna kan gå av när man lyfter och använder produkten. Detta räknas EJ som produktionsfel och kan inte åberopas vid reklamation. Desamma gäller också vid uppkomst av noppor, då detta är vanligt vid användning av ullprodukter. 

6.3 Transportskada

Om du skulle upptäcka en transportskada på ditt paket, gör omgående en anmälan till transportören på ditt utlämningsställe, så att det blir dokumenterat. Var noga med att kontrollera din leverans.

6.4 Bytesvillkor

Produkter som är handgjorda efter din beställning bytes ej. Övriga varor har bytesrätt inom 14 dagar efter att du mottagit varan, köparen står för returfrakt och ny frakt på bytesvaran.

6.5 Återbetalning
Pengarna återbetalas när varan är SBC tillhanda och granskad. Enligt distanshandelslagen har SBC 30 dagar på sig.


7. Ej uthämtade paket

Om du ej hämtar ut ditt paket  så debiteras du som kund 395kr  för administrationskostnader och returfrakt. Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar
Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp.
Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

9. Produktinformation

Vi reserverar sig för eventuella tryckfel  samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Färgerna kan variera i nyans beroende på "dyelot" och batchnr de har. 


10. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


11. Personuppgifter

Genom att handla hos Style by Caroline AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Style by Caroline AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Style by Caroline AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


13. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.


14. Ansvar

Style by Caroline (SBC) ansvarar inte för hur produkten används. Det är kundens egna ansvar att använda produkten på ett sådant sätt som är tryggt och säkert för situationen.